Skóra sucha a skóra odwodniona – jakie są różnice?

Przesuszenie skóry to jeden z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Może pojawić się niezależnie od wieku, ale zawsze niesie ze sobą dyskomfort i kłopotliwe objawy. Aby odpowiednio zadbać o właściwą pielęgnację cery, trzeba uświadomić sobie, co jest źródłem nieprzyjemnych symptomów. W kosmetologii można rozróżnić dwa pojęcia, które często są ze sobą mylone. Chodzi o skórę suchą i skórę odwodnioną. Zobacz, jak odróżnić je od siebie i jakie są ich charakterystyczne cechy.

Czym charakteryzuje się skóra odwodniona?

W pierwszej kolejności należy zrozumieć, że odwodnienie samo w sobie nie jest cechą cery. Jest to raczej jej kondycja – sytuacja, w której zawartość wody spadła poniżej zdrowego poziomu. Zatem przyczyną jest przede wszystkim nadmierna utrata płynów, zaburzenia utrzymywania ich lub niedostateczna podaż. Skóra odwodniona charakteryzuje się pewnymi objawami, które pomagają zdiagnozować problem:

• uczucie ściągnięcia – występuje u różnych ludzi w rozmaitym natężeniu, ale zaobserwować można wzmożenie tego odczucia po kontakcie z wodą (np. po myciu),

• utrata elastyczności – uwidaczniają się nawet niewielkie zmarszczki,

• łuszczenie i podrażnienia,

• ziemisty kolor – przez to twarz często wygląda na zmęczoną.

Czym charakteryzuje się skóra sucha?

Skóra sucha jest typem cery, który często powstaje na skutek działania czynników zewnętrznych, takich jak nieodpowiednia dieta, nadmierna ekspozycja na słońce, mróz lub suche powietrze. Również zanieczyszczenia i smog mogą przyczynić się do rozwinięcia się problemu. Następuje upośledzenie działania procesów w obszarze bariery hydrolipidowej – oznacza to, że naskórek traci naturalną ochronę przed wysuszeniem. Do najczęstszych objawów skóry suchej należą:

• ciągłe uczucie ściągnięcia,

• suchość,

• szorstkość,

• powiększony obszar występowania (zauważalne symptomy na całym ciele),

• łuszczenie,

• mogą pojawić się pęknięcia,

• uwidocznione naczynka krwionośne, niekiedy rumień.

Jak rozróżnić skórę suchą od odwodnionej?

Jak widać, objawy występujące w przypadku skóry suchej i odwodnionej są dość podobne. Jak zatem odróżnić je od siebie? Skąd pewność, który z problemów dotyczy właśnie Ciebie? Zwróć uwagę na kilka czynników:

• pojawianie się wyprysków – skóra odwodniona często charakteryzuje się nadprodukcją sebum, chcąc w ten sposób zahamować dalsze przesuszanie, a w efekcie powstają krostki trądzikowe,

• obszar ciała – skóra sucha może występować na całej powierzchni, np. na dłoniach lub kolanach,

• nadmierne napięcie na twarzy – w przypadku odwodnienia może się pojawiać, ale nie musi, gdy tymczasem w przypadku skóry suchej uczucie ściągnięcia towarzyszy cały czas.

Wiemy, że odróżnienie od siebie tych dwóch rodzajów skóry może być problematyczne ze względu na podobne objawy. W razie wątpliwości skorzystaj z konsultacji w Carpe Diem.

Czym jest soft filling?

Dlaczego powstają nowe pieprzyki i co z nimi zrobić?